اخبار داخلی
شماره: 3218
1392/04/22 - 10:45
امکان تفکيک و انتقال جنين سالم با فرايندهاي سلولي در شيراز

تفکیک وانتقال جنین سالم و جلوگیری از به وجود آمدن جنین معیوب با فرایندهای ملکولی و سلولی با بهره گیری از علوم ژنتیک و انجام آزمایش های فوق تخصصی ژنتیکی در شیراز امکان پذیر شد.

به گزارش بنیان، دکتر رستمی متخصص زنان و زایمان و مدیر مرکز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان در شیراز گفت : با استفاده از روش های فیش fish و میکرو اری microarray و انجام آزمایش های ژنتیک در این مرکز پزشکی تشخیص جنین سالم از جنین معیوب امکان پذیر شده است . 
دکتر سیروس رستمی گفت : متخصصان این مرکز نوع و میزان بیماری ژنتیکی و کرومزومی را قبل از تشکیل جنین تشخیص می دهند .
وی با توضیح فرایند تفکیک جنین سالم از جنین معیوب گفت : والدینی که در خانواده خود معلول زایی داشته اند یا به تولد نوزاد معیوب و معلول مشکوک هستند می توانند با انجام آزمایشهای ژنتیک در مرکز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان از انتقال جنین معیوب قبل از بارداری و حاملگی جلوگیری کنند.
مدیر مرکز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان در شیراز گفت: با استفاده از روش فیش و میکروآری کلیه بیماریهای کرومزومی و ژنتیک قابل تشخیص است و امکان انتقال و تولد جنین معیوب به صفر می رسد.
به گزارش واحد مرکزی خبر دکتر رستمی افزود: دستگاهها و میکروسکوپ های جدید دراین مرکز از دو سال پیش سفارش داده شده و اکنون با راه اندازی جدید ترین تجهیزات پزشکی و ژنتیک این مرکز به شهروندان خدمات ارائه می دهد.
این متخصص زنان و زایمان افزود: برخی از بانوانی که قبلا زایش نوزاد معیوب داشته اند یا بر اثر بیماری های ژنتیک سقط جنین می کردند اکنون زیر پوشش درمانی این مرکز قرار دارند و توانسته اند دوران بارداری را با موفقیت پشت سر گذارند.
دکتر رستمی گفت : در جامعه ما بین سه تا چهار درصد احتمال تولد جنین ناقص با اختلالات کرومزمی وجود دارد و در این موارد می توان با انجام آزمایش های ژنتیک از تشکیل جنین معیوب جلوگیری کرد.
وی افزود: این روش درمانی تحولی در زندگی والدین مبتلا به تالاسمی خفیف به وجود می آورد و این اطمینان را به آنها می دهد که فرزندانشان حامل ژن تالاسمی نباشند و سالم به دنیا بیایند.
دکتر مرجانه کازرونی پزشک متخصص مرکز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان در شیراز نیز گفت : با توجه با شایع بودن بیماری تالاسمی در جنوب کشور استفاده از تجهیزات درمانی و پیشرفته مرکز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان می تواند تحولی در کاهش نوزادان مبتلا به تالاسمی به وجود آورد.
وی افزود: بیماری های کم خونی ، ناشنوایی ، بیماری های متابولیک و طیف وسیعی از سایر بیماری ها نیز با انجام آزمایش های ژنتیک قابل تشخیص است و می توان از انتقال و تشکیل جنین معیوب به این بیماری های جلوگیری کرد.
همچنین با استفاده از آزمایش های ژنتیک در مرکز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان از ارسال بسیای از نمونه های آزمایشگاهی به خارج از کشور بی نیاز شده ایم.
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved